Esimerkkejä kalasteluyrityksistä

Kalasteluviesti voi näyttää omalta ystävältäsi tulevalta viestiltä.

Tällaisiin somen kautta tulleisiin viesteihin kannattaa suhtautua epäileväisesti.

Tässä esimerkissä uhrin puhelimeen tulee viesti, joka sisältää koodin. "Ystävä" pyytää lähettämään koodin hänelle.

Koodia ei tule lähettää, sillä se on monivaiheisen tunnistautumisen koodi, jonka avulla huijari pystyy vaihtamaan Facebook-tunnuksen salasanan.

Facebook-tilin kaapattuaan huijari alkaa käyttää tätäkin tiliä huijausviestien lähettelyyn.

Huijausviesti saattaa näyttää erehdyttävän viralliselta. Viestin lähettäjänä voi näkyä esim. Kanta-palvelu, veroviranomainen tai oma pankkisi.

Hälytyskellojen tulisi soida, jos viestissä kehotetaan kirjautumaan välittömästi  palveluun pankkitunnuksilla.

 Huijarit voivat lähettää vaikkapa Postin nimissä tekstiviestejä, joissa pyydetään vahvistamaan tullimaksu linkin kautta.

Jos esimerkiksi saat Postilta viestin tullimaksusta, kannattaa tarkistaa Postilta lähetystunnuksen perusteella, onko lähetykselle määrätty oikeasti tulli.

Yksi tapa välttyä tietojen syöttämiseltä huijarisivustolle on siirtyä palveluihin aina osoiterivin kautta.

Mene siis verkkopalveluihin kirjoittamalla osoite selaimeen. Älä koskaan kirjaudu palveluun linkin kautta.