– Joka tyypin tietoturvaopit

UKK / FAQ ja OPS Linkit

  1. Sivusto soveltuu peruskoulun luokka-asteille 5–9, mutta se on myös sovellettavissa toiselle asteelle tai aiheen esittelemiseksi aikuisille.
  1. Sivuston sisältö kattaa keskeisiä tietoturva-aiheita, kuten tietojen kalastelu, salasanat ja tunnistautuminen, huijaukset ja kodin laitteiden tietoturva. Nämä aiheet ovat tärkeitä osia monien opetussuunnitelmien tietotekniikan ja digitaalisen turvallisuuden tavoitteita. Katso tarkemmat linkitykset eri luokka-asteiden opetussuunnitelman tavoitteisiin sekä sisältöihin alta.
  1. Sivuston sisältö integroituu vahvasti opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Mutta toki myös eri luokka-asteiden oppiaineisiin. Sivuston sisältöä voi integroida ainakin seuraavien oppiaineiden opetukseen: Äidinkieli ja kirjallisuus, ympäristöoppi (5.–6.-luokat), yhteiskuntaoppi, matematiikka, terveystieto.
  1. Kyllä, oppilaat voivat työskennellä sivustolla itsenäisesti. Sivusto tarjoaa lyhyitä videoita, tekstejä ja pelillisiä elementtejä, jotka ovat helposti seurattavissa. Myös opettajajohtoinen käsittelytapa on mahdollista.
  1. Ennen sivustolla vierailua
    1. Tutustu sivuston sisältöön ja suunnittele, miten integroit sen oppitunteihin.
  2. Sivustolla vieraillessa
    1. Ohjaa oppilaita ja vastaa mahdollisiin kysymyksiin.
  3. Sivustolla vierailun jälkeen
    1. Keskustele oppilaiden kanssa oppimastaan ja arvioi heidän tietoturvaosaamistaan.
  1. Sivusto toimii kaikilla yleisimmillä laitteilla, kuten tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla. Sivusto tukee myös kaikkia yleisimpiä selaimia.
  1. Sivusto ei vaadi kirjautumista tai rekisteröitymistä.
  1. Ei, sivusto on täysin maksuton.
  1. Oppilaslähtöisesti (opiskelijat työskentelevät sivustolla itsenäisesti)?
    1. Kunkin aiheen läpikäyminen kestää noin 10–20 minuuttia. Voit varata yhden tai kaksi oppituntia per aihe riippuen oppilaiden tarpeista sekä taitotasosta.
  2. Opettajajohtoisesti (sivustoa käsitellään opettajan johdolla, opiskelijat aktivoiden)?
    1. Kunkin aiheen läpikäyminen kestää noin 10–20 minuuttia. Voit varata yhden tai kaksi oppituntia per aihe riippuen oppilaiden tarpeista ja taitotasosta. Sekä siihen, haluatko opettajana mahdollisesti painottaa jotain tiettyä aihealuetta tai kokonaisuutta.
  1. Sivuston kieli ja sisältö ovat selkeitä ja sopivat hyvin luokka-asteille 5–9. Tällä hetkellä sivusto on tarjolla vain suomeksi.
  1. Voit integroida tietoturva-aiheita esimerkiksi tietotekniikan tunneille (salasanat ja tunnistautuminen), yhteiskuntaoppiin (deepfake, huijaukset ja identiteettivarkaudet) ja terveystietoon (digitaalinen hyvinvointi). Katso tarkemmat integraatiot opetussuunnitelman tavoitteisiin alta.
  1. Tärkeimpiä aiheita ovat tietojen kalastelu, salasanat ja tunnistautuminen, huijaukset, kodin laitteiden tietoturva ja deepfake.
  1. Oppilaat voivat soveltaa oppimaansa esimerkiksi luomalla vahvoja salasanoja, tunnistamalla huijauksia ja suojautumalla tietoturvauhilta.
  1. Kyllä, jonkin verran. Sivusto tarjoaa testejä, joilla oppilaat voivat testata oppimaansa ja harjoitella.
  1. Voit käyttää sivuston testejä ja keskustella oppilaiden kanssa heidän oppimastaan.
  1. Voit arvioida oppilaiden tietoturvaosaamista käyttämällä sivuston testejä ja seuraamalla heidän kykyään soveltaa oppimaansa käytännössä.
  1. Voit käyttää sivuston materiaaleja esim. keskustelujen pohjana ja antaa oppilaille tehtäviä, jotka liittyvät tietoturvaan ja joiden kautta heidän tulisi soveltaa sivuston kautta oppimaansa tietoa.
  1. Sivustolla ei ole valmiita oppituntisuunnitelmia, mutta sen sisältö on helposti integroitavissa omiin suunnitelmiisi. Lisäksi sivusto sisältää vinkkejä siihen, miten aiheen käsittelyä voi jatkaa omassa opetuksessa.
  1. Kyllä, sivustolla on harjoitustehtäviä, joita oppilaat voivat tehdä itsenäisesti.
  1. Voit jatkaa aihealueen käsittelyä antamalla oppilaille lisätehtäviä, joiden kautta he soveltavat oppimaansa. Myös esimerkiksi opetuskeskustelut sivuston läpi käymisen jälkeen voivat syventää opittua. Kybertuvallisuuskeskuksen sivuilta löytyy myös lapsille suunnattua materiaalia tietoturvaa liittyen: Lasten tietoturvataidot | Kyberturvallisuuskeskus.
  1. Voit hyödyntää sivuston sisältöä oppitunneilla, kotitehtävissä, projekteissa ja keskusteluissa tietoturvasta. Katso tarkemmat integraatiot opetussuunnitelman laaja-alaisiin sekä oppiainekohtaisiin tavoitteisiin alta.
  1. Sivuston alaosasta löytyy linkki yhteydenottolomakkeeseen, jonka kautta voit esittää lisäkysymyksiä tai antaa palautetta sivustosta. Näiden kysymyksien ja niihin annettujen vastausten pohjalta täydennämme FAQ/UKK osiota.

OPS Linkit

 

“vahvistetaan taitoa asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa havaintoja tehden sekä erilaisia tietolähteitä ja apuvälineitä hyödyntäen. Samalla kehittyvät oppilaiden edellytykset tunnistaa pohdittavaan asiaan liittyviä erilaisia näkökulmia ja löytää uusia oivalluksia sekä harjaantua vähitellen asioiden kriittiseen tarkasteluun. Oppilaita ohjataan huomaamaan asioiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja keskinäisiä yhteyksiä.”

“harjoitellaan ongelmanratkaisu- ja päättelytehtävin sekä uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta hyödyntävin ja edistävin työskentelytavoin.”

 

“opitaan ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys ja harjoitellaan päätöksentekoa.”

“keskustellaan yksityisyyden ja henkilökohtaisten rajojen suojaamisen merkityksestä ja opitaan siihen liittyviä toimintatapoja.”

“tarkastellaan teknologian monimuotoisuutta ja merkitystä. Oppilaat hankkivat tietoa teknologian kehityksestä ja vaikutuksista eri elämänalueilla ja monenlaisissa ympäristöissä. Heitä opastetaan teknologian vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön ja tarkastellaan siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä.”

 

“tutkitaan tieto- ja viestintäteknologian vaikutusta arkeen ja otetaan selvää sen kestävistä käyttötavoista.”

“Vastuullinen ja turvallinen toiminta: Oppilaita ohjataan tvt:n vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön, hyviin käytöstapoihin sekä tekijänoikeuksien perusperiaatteiden tuntemiseen. Koulutyössä harjoitellaan eri viestintäjärjestelmien sekä opetuskäytössä olevien yhteisöllisten palvelujen käyttöä.”

“Oppilaita ohjataan toimimaan oman roolinsa ja välineen luonteen mukaisesti sekä ottamaan vastuuta viestinnästään. Heitä ohjataan tarkastelemaan ja arvioimaan tvt:n roolia vaikuttamiskeinona. Oppilaat saavat kokemuksia tieto- ja viestintäteknologian käyttämisestä vuorovaikutuksessa koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa myös kansainvälisissä yhteyksissä.”

 

  • Monilukutaidon kehittyminen
  • Arjen kieli- ja tekstitaitojen laajentaminen
  • “Oppilaita rohkaistaan rakentavaan ja vastuulliseen vuorovaikutukseen erilaisissa viestintäympäristöissä. Osana eettistä kasvatusta oppilaita ohjataan ymmärtämään omien kielellisten ja viestinnällisten valintojen vaikutuksia toisiin ihmisiin”
  • “Opetus tutustuttaa moniin kulttuurisisältöihin, joista keskeisiä ovat sanataide, media, draama, teatteritaide sekä puhe- ja viestintäkulttuurit.
  • ohjata oppilasta huomaamaan omien kielellisten ja viestinnällisten valintojensa vaikutuksia ja huomioimaan toisten tarpeita ryhmäviestintätilanteissa
  • ohjata oppilasta sujuvoittamaan lukutaitoaan ja käyttämään tekstin ymmärtämisen strategioita sekä tarkkailemaan ja arvioimaan omaa lukemistaan
  • opastaa oppilasta kehittämään monimuotoisten tekstien erittelyn, arvioinnin ja tulkitsemisen taitoja ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan sekä edistämään ajattelutaitojaan
  • kannustaa oppilasta kehittämään myönteistä viestijäkuvaa sekä halua ja kykyä toimia erilaisissa, myös monimediaisissa vuorovaikutustilanteissa

 

  • ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien
  • kannustaa oppilasta edistämään hyvinvointia ja turvallisuutta toiminnassaan ja lähiympäristössään ja ohjata oppilasta toimimaan turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen
  • ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti
  • ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia.

 

  • tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
  • ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa
  • tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä
  • kannustaa oppilasta erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla

 

 

“ohjausta teknologian ja muiden apuvälineiden hyödyntämiseen opiskelussaan.”

“Tiedon rakentumisen erilaisia tapoja tutkitaan yhdessä ja oppilaita rohkaistaan tuomaan esille omaa kokemustietoaan ja pohtimaan sen merkitystä ajattelulleen.”

“tulee olla mahdollisuus tehdä havaintoja ja harjaannuttaa havaintoherkkyyttään, hakea monipuolisesti tietoa sekä tarkastella käsillä olevaa asiaa kriittisesti eri näkökulmista.”

“kehitetään lisäksi luomalla monimuotoisia tilaisuuksia itsenäiseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen sekä asioiden välisten vuorovaikutussuhteiden ja keskinäisten yhteyksien huomaamiseen ja siten systeemiseen ajatteluun.”

 

“Mediaympäristöä analysoidaan ja sen vaikutuksia opitaan arvioimaan”

 

“Oppilaita ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta”

“Oppilaita ohjataan tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin”

“Oppilaat saavat valmiuksia suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia rajojaan.”

“Oppilaiden kanssa pohditaan teknologiaan liittyviä eettisiä kysymyksiä ja tulevaisuuden mahdollisuuksia.”

“Oppilaita ohjataan tarkastelemaan kulutustottumuksiaan kestävän tulevaisuuden näkökulmasta, tarkastelemaan mainosviestintää analyyttisesti ja toimimaan kriittisinä ja vastuullisina kuluttajina.”

 

“painopiste on analyyttisessä, kriittisessä ja kulttuurisessa lukutaidossa. Oppilaat harjaantuvat kaikkien aistialueiden ja tietämisen tapojen monipuoliseen hyödyntämiseen oppimisessa.”

“Opetuksessa vahvistetaan kulttuurista ja katsomuksellista lukutaitoa sekä ympäristölukutaitoa. Siinä tarkastellaan ja tulkitaan myös työelämään liittyviä tekstejä.”

“Medialukutaitoa syvennetään osallistumalla ja työskentelemällä eri medioiden parissa”

 

“Heidän käsityksensä eri laitteiden, ohjelmistojen ja palvelujen käyttö- ja toimintalogiikasta syvenee”

“Oppilaita ohjataan turvalliseen ja eettisesti kestävään tieto- ja viestintäteknologian käyttöön. He oppivat, miten suojaudutaan mahdollisilta tietoturvariskeiltä ja vältytään tiedon häviämiseltä. Vastuulliseen toimintaan ohjataan pohtimalla, mitä esimerkiksi käsitteet tietosuoja ja tekijänoikeus tarkoittavat, ja mitä seurauksia vastuuttomasta ja lainvastaisesta toiminnasta voi olla.”

“harjoitellaan lähdekriittisyyttä ja opitaan arvioimaan omaa ja muiden – myös erilaisten hakupalveluiden ja tietokantojen – tapaa toimia ja tuottaa tietoa.”

 

“vahvistetaan ja syvennetään oppilaiden kiinnostusta yhteisiä ja yhteiskunnallisia asioita kohtaan ja harjoitellaan toimintaa demokraattisen yhteiskunnan jäseninä”

“Oppilaita ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys itselle sekä lähiyhteisölle, yhteiskunnalle…”

“Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien että yhteisön ja yhteiskunnan toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia edistäviksi.”

 

  • ohjata oppilasta laajentamaan taitoaan toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä
  • tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja
  • ohjata oppilasta kehittämään erittelevää ja kriittistä lukutaitoa, harjaannuttaa oppilasta tekemään havaintoja teksteistä ja tulkitsemaan niitä tarkoituksenmukaisia käsitteitä käyttäen sekä vakiinnuttamaan ja laajentamaan sana- ja käsitevarantoa
  • harjaannuttaa oppilasta vahvistamaan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa omassa tekstissä sekä opastaa oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen

 

  • ohjata oppilasta kehittämään tiedonhallinta- ja analysointitaitojaan sekä opastaa tiedon kriittiseen tarkasteluun

 

  • ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
  • ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti
  • ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille

 

  • ohjata oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
  • ohjata oppilasta hahmottamaan oikeusvaltion periaatteita, ihmisoikeuksien yleismaailmallista merkitystä sekä syventämään tietojaan suomalaisen oikeusjärjestelmän toiminnasta
  • ohjata oppilasta laajentamaan yhteiskunnallisia näkemyksiään, osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan ja keskusteluun sekä käyttämään mediataitojaan ja tietojaan yhteiskunnasta omien käsitystensä muodostamisessa ja kansalaisena toimimisessa

 

Tietoturva ja tietosuoja digitaalisen osaamisen kuvauksissa

  • osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa
  • tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
  • muodostaa itsenäisesti vahvan salasanan. Hän ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
  • tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
  • on kiinnostunut digitaalisten palvelujen turvallisuudesta ja oma-aloitteisesti kiinnittää huomiota turvallisuuteen. Hän ymmärtää digitaalisten palvelujen turvallisuuteen liittyviä erityispiirteitä.
  • harjoittelee salasanojen ja muiden tunnistautumistapojen hallintaa.


Digitaalisen osaamisen kuvaukset, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, Opetushallitus 2022

  • tiedostaa tietoturvariskejä ja tietää, kuinka toimia, jos tietoturvaa on loukattu.
  • ymmärtää henkilötietojen käytön periaatteet ja noudattaa tietosuojaa ja -turvaa koskevia ohjeita työskentelyssään.
  • ymmärtää EU:n tietosuoja-asetuksen ja tietosuojalain tarkoituksen ja keskeiset periaatteet
  • osaa suojata omaa ja muiden yksityisyyttä. Hän osaa rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä digitaalisissa palveluissa.
  • ymmärtää oikeutensa hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin hänestä kerättyä dataa. Hän tietää, mikä merkitys on omalla aktiivisella toiminnalla datanhallinnassa.
  • tiedostaa esineiden internetiin (IoT) liittyviä riskejä
  • tietää eri tunnistautumistapojen eroja ja niiden tietoturvatasoja.
  • ymmärtää käyttöjärjestelmien eroja tietoturvan kannalta.
  • tiedostaa tyypillisiä kyberturvallisuuteen liittyviä uhkia ja keinoja niihin varautumiseen.


Digitaalisen osaamisen kuvaukset, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, Opetushallitus 2022