Tietoturva 24/7

– Joka tyypin tietoturvaopit

Aihe 4: Huijaukset​

Verkossa liikkuu runsaasti huijareita, jotka pyrkivät hankkimaan rahasi tai henkilötietosi. Verkkohuijaus on rikos, jossa yritetään huijata tai kiristää henkilöltä rahaa tai arkaluontoisia tietoja. Huijausviestejä voi saapua sähköpostitse, tekstiviesteinä tai puhelimitse. Verkkohuijareihin voi myös törmätä lähes millä tahansa verkkoalustalla, kuten keskustelu- ja treffisivustoilla, osto- ja myyntipalstoilla sekä verkkokaupoissa.

Tämän osion läpi käytyäsi tiedostat, mitkä ovat tyypillisimmät verkkohuijauksen muodot. Osaat suojautua verkkohuijauksia vastaan. Lisäksi opit, miten toimia, jos epäilet huijausta tai olet joutunut sen uhriksi.

Tarina: iltalenkille kantautuu tieto huijauksesta

Pitkän työpäivän jälkeen klo 18 päättänyt tuulettaa ajatuksiasi lenkillä. Saat yllätäen soiton äidiltäsi, joka on innoissaan löytämästään sijoitusmahdollisuudesta. Sinulle se kuulostaa liiankin hyvältä. Mitä teet? Katso alla oleva video ja kuuntele asiantuntijan neuvot.

Katso seuraava video: Millaisia huijauksia netissä liikkuu?

Katso video: Rikollisen tunnustus, "Näin sain huijattua sadoilta ihmisiltä pääsyn heidän pankkitililleen"

Mikä nettihuijareita motivoi ?

Kyberrikollisten suurimpia motiiveja toiminnalleen on raha. Rikollisen näkökulmasta pieniriskisin ja helpoin tapa varastaa rahaa on kohdistaa hyökkäys yksittäisiin henkilöihin ja hänen heikkouksiinsa. Suurille massoille kohdistetut hyökkäykset ovat halpoja toteuttaa ja näihin huijauksiin aina joku lankeaa. Yleensä hyökkäyksiä tehdään lyhyissä sykleissä, koska yksittäinen verkkohuijaus toimii vain rajoitetun ajan.

Rikastumis- ja romanssihuijausten lisäksi huijauksia voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Esimerkiksi perustamalla näennäinen hyväntekeväisyyskohde, jossa lahjoitukset päätyvät rikollisille. Huijauksissa voidaan tarjota maksua vastaan vaikkapa helppoja tapoja nostaa kuntoa tai laihtua, mutta ne eivät perustu minkäänlaiseen todelliseen hyötyyn.

Tekoäly vie verkkohuijaukset uudelle tasolle. Tuttu ääni, kuten yrityksen toimitusjohtaja, voi kehottaa tekemään suuren siirron ulkomaiselle rikollisten hallinnoimalle pankkitilille.

Rikastumishuijauksen yleisin tunnusmerkki on se, että jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se tuskin on totta.

Katso video: Mistä tunnistaa verkkohuijauksen ?

Mistä voit huomata, että identiteettisi on varastettu ?

Huijarit pyrkivät kalastelemaan rahojasi, verkkopankki- tai sähköpostitunnuksiasi tai luottokorttitietojasi monin eri tavoin. Tyypillisesti he lupaavat ’kuun taivaalta’ ja vieläpä helpolla tai vaivattomalla tavalla.

Rikolliset käyttävät usein hyväkseen ihmisten inhimillisiä tunteita, kuten pelkoa, epätoivoa, ahneutta tai rakkaudenkaipuuta. Huijarit lupaavat asioita, jotka vetoavat näihin tunteisiin ja pyrkivät hyödyntämään niitä omaksi edukseen.

Uhkailu ja kiristäminen ovat myös yleisiä huijausten toteuttamistapoja. Usein viesteissä mainitaan kiire ja vastaanottajaa painostetaan toimimaan nopeasti. Tilanteen kiireellisyyden tai poikkeustilanteen verukkeella saatetaan pyytää kirjautumaan verkkopankkiin tai sähköpostiin viestin mukana saapuneen linkin kautta, vaikka todellisuudessa henkilökohtaiset tiedot päätyvät rikollisille.

Väärennetyn verkkosivun osoite voi olla lähes sama kuin aidon sivuston, sillä yhdenkin merkin ero riittää. Väärennetyn sivun sisältökin näyttää lähes aidolta, mutta yksityiskohdat paljastavat huijauksen. Väärennetty verkkokauppa tarjoaa esimerkiksi usein suuria alennuksia merkkituotteista ja vain korttimaksuvaihtoehtoa.

Miten voi välttää verkkohuijauksia?

  • Älä luota sähköpostin lähettäjätietoihin. Pankit, viranomaiset tai perintätoimistot eivät koskaan pyydä sinua kirjautumaan verkkosivuilleen sähköpostitse. Lisäksi ne eivät yleensä ota sinuun yhteyttä puhelimitse sijoitusasioissa, etenkään ilta-aikaan. 
  • Sijoituspalveluja tarjoavien yritysten tausta kannattaa tarkistaa. Onko yrityksellä toimilupa ja kauanko se on tarjonnut palveluitaan? Onko yritys Finanssivalvonnan varoituslistalla?
  • On tärkeää olla luottamatta kaikkiin verkkosivustoihin. Omia luottokorttitietoja tai verkkopankkitunnuksia ei pidä syöttää epäilyttäville sivustoille. Verkkosivun osoite tulisi lukea tarkasti, ja syöttää osoite suoraan selaimelle.
  • Jos salasana on murrettu, tulisi se vaihtaa välittömästi. Jokaiseen käytettyyn palveluun kannattaa tehdä oma salasanansa ja panostaa erityisesi sellaisiin salasanoihin, joilla palautetaan unohtuneita salasanoja.

Katso video: Miten suojautua huijauksilta

Mitä tehdä, jos epäilet joutuneesi huijatuksi verkossa ?

Jos olet tullut huijatuksi, on tärkeää tehdä rikosilmoitus. Ilmoittamalla huijauksesta viranomaisille voit auttaa heitä ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin ja varoittamaan muita.

Huijaukset ovat usein taidokkaasti suunniteltuja ja ne vetoavat vahvasti ihmisten tunteisiin. Huijauksen uhri saattaa usein kokea häpeää ja syyllisyyttä tapahtuneesta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että huijauksia tapahtuu paljon ja uhri ei ole yksin. Esimerkiksi Rikosuhripäivystys tarjoaa apua ja tukea huijauksen käsittelyssä.

Maksuvälinepetoksen tai pankki- tai rahoituslaitoksen nimissä tapahtuneen huijauksen uhriksi joutuneen tulisi välittömästi ilmoittaa asiasta rahoituslaitokselle. Heillä on omat menettelytapansa tällaisia tilanteita varten ja he ohjaavat tarvittaviin jatkotoimenpiteisiin.

Katso video: Miten toimia jos olet tullut huijatuksi?

tehtävä: testaa tietosi huijauksista

Aiheista suoritettu 4/6