Verkossa liikkuu runsaasti huijareita, jotka pyrkivät hankkimaan rahasi tai henkilötietosi. Verkkohuijaus on rikos, jossa yritetään huijata tai kiristää henkilöltä rahaa tai arkaluontoisia tietoja. Huijausviestejä voi saapua sähköpostitse, tekstiviesteinä tai puhelimitse. Verkkohuijareihin voi myös törmätä lähes millä tahansa verkkoalustalla, kuten keskustelu- ja treffisivustoilla, osto- ja myyntipalstoilla sekä verkkokaupoissa.
Tämän osion läpi käytyäsi tiedostat, mitkä ovat tyypillisimmät verkkohuijauksen muodot. Osaat suojautua verkkohuijauksia vastaan. Lisäksi opit, miten toimia, jos epäilet huijausta tai olet joutunut sen uhriksi.
Pitkän työpäivän jälkeen klo 18 päättänyt tuulettaa ajatuksiasi lenkillä. Saat yllätäen soiton äidiltäsi, joka on innoissaan löytämästään sijoitusmahdollisuudesta. Sinulle se kuulostaa liiankin hyvältä. Mitä teet? Katso alla oleva video ja kuuntele asiantuntijan neuvot.
Kyberrikollisten suurimpia motiiveja toiminnalleen on raha. Rikollisen näkökulmasta pieniriskisin ja helpoin tapa varastaa rahaa on kohdistaa hyökkäys yksittäisiin henkilöihin ja hänen heikkouksiinsa. Suurille massoille kohdistetut hyökkäykset ovat halpoja toteuttaa ja näihin huijauksiin aina joku lankeaa. Yleensä hyökkäyksiä tehdään lyhyissä sykleissä, koska yksittäinen verkkohuijaus toimii vain rajoitetun ajan.
Rikastumis- ja romanssihuijausten lisäksi huijauksia voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Esimerkiksi perustamalla näennäinen hyväntekeväisyyskohde, jossa lahjoitukset päätyvät rikollisille. Huijauksissa voidaan tarjota maksua vastaan vaikkapa helppoja tapoja nostaa kuntoa tai laihtua, mutta ne eivät perustu minkäänlaiseen todelliseen hyötyyn.
Tekoäly vie verkkohuijaukset uudelle tasolle. Tuttu ääni, kuten yrityksen toimitusjohtaja, voi kehottaa tekemään suuren siirron ulkomaiselle rikollisten hallinnoimalle pankkitilille.
Huijarit pyrkivät kalastelemaan rahojasi, verkkopankki- tai sähköpostitunnuksiasi tai luottokorttitietojasi monin eri tavoin. Tyypillisesti he lupaavat ’kuun taivaalta’ ja vieläpä helpolla tai vaivattomalla tavalla.
Rikolliset käyttävät usein hyväkseen ihmisten inhimillisiä tunteita, kuten pelkoa, epätoivoa, ahneutta tai rakkaudenkaipuuta. Huijarit lupaavat asioita, jotka vetoavat näihin tunteisiin ja pyrkivät hyödyntämään niitä omaksi edukseen.
Uhkailu ja kiristäminen ovat myös yleisiä huijausten toteuttamistapoja. Usein viesteissä mainitaan kiire ja vastaanottajaa painostetaan toimimaan nopeasti. Tilanteen kiireellisyyden tai poikkeustilanteen verukkeella saatetaan pyytää kirjautumaan verkkopankkiin tai sähköpostiin viestin mukana saapuneen linkin kautta, vaikka todellisuudessa henkilökohtaiset tiedot päätyvät rikollisille.
Väärennetyn verkkosivun osoite voi olla lähes sama kuin aidon sivuston, sillä yhdenkin merkin ero riittää. Väärennetyn sivun sisältökin näyttää lähes aidolta, mutta yksityiskohdat paljastavat huijauksen. Väärennetty verkkokauppa tarjoaa esimerkiksi usein suuria alennuksia merkkituotteista ja vain korttimaksuvaihtoehtoa.
Jos olet tullut huijatuksi, on tärkeää tehdä rikosilmoitus. Ilmoittamalla huijauksesta viranomaisille voit auttaa heitä ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin ja varoittamaan muita.
Huijaukset ovat usein taidokkaasti suunniteltuja ja ne vetoavat vahvasti ihmisten tunteisiin. Huijauksen uhri saattaa usein kokea häpeää ja syyllisyyttä tapahtuneesta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että huijauksia tapahtuu paljon ja uhri ei ole yksin. Esimerkiksi Rikosuhripäivystys tarjoaa apua ja tukea huijauksen käsittelyssä.
Maksuvälinepetoksen tai pankki- tai rahoituslaitoksen nimissä tapahtuneen huijauksen uhriksi joutuneen tulisi välittömästi ilmoittaa asiasta rahoituslaitokselle. Heillä on omat menettelytapansa tällaisia tilanteita varten ja he ohjaavat tarvittaviin jatkotoimenpiteisiin.